Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
Pētījums: zēniem liek zemāku vērtējumu nekā meitenēm. Kāpēc?
Tuvojas eksāmenu laiks arī Latvijā. Jau februārī būs izmēģinājuma eksāmeni un pavasarī gan 9. klases, gan 12. klases kārtos svešvalodu eksāmenu. Nesen publicēts pētījums atklāja, ka, neskatoties uz skolēnu vienādām kompetencēm, zēni saņem zemāku vērtējumu nekā meitenes.

Zēniem ir sliktāki rezultāti visos vecumos, izglītības līmeņos un lielākajā daļā valstu, un vērtējumu atšķirība pasliktinās, raksta portāls “bigthink.com”.
Nesen publicēts pētījums, kurā piedalījās 39 000 Itālijas 10. klases skolēnu, atklāja, ka skolēniem, kuriem ir vienāda kompetence mācību priekšmetā, skolotāji meitenēm liek augstākas atzīmes.
“Lasītspējas ziņā OECD valstīs meitenes ir apmēram gadu priekšā zēniem, pretstatā zēnu priekšrocībām matemātikā, kas ir ļoti mazs un sarūk. Zēniem ir par 50% lielāka iespēja nekā meitenēm nesekmīgi apgūt visus trīs galvenos mācību priekšmetus: matemātiku, lasīšanu un dabaszinātnes,” savā nesenajā publikācijā raksta Ričards Rīvss (Richard Reeves), ekonomikas studiju vecākais līdzstrādnieks un grāmatas “Why the Modern Male is Struggling” autors.

Saskaņā ar 2018. gada Brūkingsas institūta (Brookings Institution) ziņojumu aptuveni 88% amerikāņu meiteņu laikā pabeidza vidusskolu, salīdzinot ar 82% zēnu.
2020. gadā sešas no desmit koledžas studentēm bija sievietes. Absolvējot augstskolu sievietes iegūst vairāk asociētā, bakalaura, maģistra un doktora grādus. Kā liecina ASV koledžu pētījums, vīriešu īpatsvars tajās ir 71%, dzimumu atšķirības turpina pasliktināties.
Šie pieaugošās izglītības atšķirības iemesli ir skaļi apspriesti. Daži no piedāvātajiem skaidrojumiem ir lielais vīriešu vidusskolu skolotāju trūkums (tikai 24%), nogurdinošā skolas struktūra un slikta audzināšana. Zinātniskajā literatūrā sāk parādīties vēl viens, retāk apspriests jautājums: ka zēni tiek vērtēti stingrāk nekā meitenes.
Zēni pret meitenēm
Kad pētnieki visā pasaulē — no Izraēlas un Zviedrijas līdz Francijai un Čehijai — pētīja skolotāju uzvedību vērtēšanā, vai nu liekot pedagogiem vērtēt hipotētisku skolēnu identiskus darbus, vienlaikus mainot tikai skolēnu dzimumu, vai arī salīdzinot atzīmes, ar “līdzīgām kompetencēm” zēniem un meitenēm, viņi atklāja, ka meitenes pastāvīgi saņem augstākas atzīmes nekā zēni.
Vēl vairāk to apstiprina nesen publicēts pētījums, kurā piedalījās gandrīz 39 000 10. klases skolēnu Itālijā.
Autori Ilaria Lievore (Ilaria Lievore) un Moriss Triventi (Moris Triventi), gan Trento Universitātes (University of Trento) socioloģijas, sociālo pētījumu katedra atklāja, ka studentiem ar vienādām kompetencēm, ko mēra ar standartizētiem testu rezultātiem, meitenes tiek vērtētas dāsnāk nekā zēni.

Itālijā skolēnus vērtē skalā no viena līdz desmit, kur seši ir nokārtots rezultāts. Matemātikā meitenes tiek novērtētas par aptuveni 0,4 punktiem augstāk nekā ar līdzīgām zināšanām zēni. Valodā zināšanās atšķirība 0,3 punkti par labu meitenēm.
Tā kā pētnieki ieguva arī datus par skolēnu skolotājiem un klases īpašībām, viņi pētīja, vai skolotāja dzimums vai klases lielums ietekmēja atšķirības vērtēšanā. Diemžēl viņi neredzēja nekādas pazīmes, ka skolotāji vīrieši būtu laipnāki pret zēniem. Turklāt mazāk skolēnu klasē arī nemainīja vērtēšanas atšķirības.
Pētniekiem bija jādomā par citiem iemesliem.
Kas veicina skolotāju neobjektivitāti?
“Viena teorija ir tā, ka tiek vērtēta skolēnu uzvedība,” viņi rakstīja. “Skolas un klases vide ir tuvāka sieviešu uzvedībai. Tāpēc skolnieces var pieņemt tādu uzvedību stundās, tostarp precizitāti, kārtību, pieticību un klusumu, kas pārsniedz indivīdu akadēmisko sniegumu, bet ko skolotājas var atalgot ar augstākām atzīmēm.

Secinājums ir tāds, ka, neraugoties uz saviem labākajiem nodomiem, skolotājus var ietekmēt tādi paši neapzināti aizspriedumi kā mūs pārējos.
Kā pētījumā norādīja kāds anonīms skolotājs: “Skolotāja noskaņojums ietekmē atzīmes. Tas, kā skolēns uzvedas stundā, ietekmē vērtēšanu.”
Pētnieki secināja, vienkāršākais veids, kā novērts to, skolēniem rakstīt savu vārdu jebkura testa vai uzdevuma beigās, skolotājs par darba autoru uzzinās tikai pēc darba novērtēšanas.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!