Ko Rīgai atvedīs "peldošie milži" jeb kruīzu sezona jau klauvē pie durvīm

Pērnvasar daudzas kruīzu kompānijas kara dēļ izmainīja maršrutus par labu Rīgai un vai ik dienu pie Vanšu tilta piestāja kāds “peldošs milzis”. Kruīzu sezona jau klauvē pie durvīm. Ko varam sagaidīt Rīgā un kādas ir prognozes turpmāk?

Šogad 2022. gada rekordi, visticamāk, neatkārtosies, jo amerikāņu tūristu būs daudz mazāk.  Tomēr cilvēku  interese par ceļošanu ir augsta un arī kruīziem ir perspektīva. Biznesa augstskolas “Turība” Starptautiskā tūrisma fakultātes dekāns Ēriks Lingebērziņš uzsver, ka lielāks iespaids uz Vecrīgas tūrisma atdzimšanu būs tam, vai izdosies atjaunot regulāru prāmju satiksmi.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Pērn Rīgā bija rekordgads kruīziem

“2022. gada kruīzu sezona vērtējama kā ļoti laba,” portālam “tv3.lv” uzsvēra Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāve Liene Ozola. “Rīgas ostu kruīza kuģi apmeklējuši 99 reizes – šis ir augstākais rezultāts ostas vēsturē. Vēl viens rekords tika sasniegts pagājušā gada jūlijā, kad ostā tika apkalpotas 30 kruīza kuģu vizītes viena mēneša laikā,” pastāstīja Ozola.

Tūrisma sezonas laikā Rīgu apmeklēja vairāk nekā 75 tūkstoši tūristu no 128 pasaules valstīm. Pērn augustā Rīgā sveica arī desmit miljono pasažieri, kas ieradies Rīgas ostā kopš Rīgas brīvostas pārvaldes dibināšanas 2000. gadā.

Nākotne neskaidra – amerikāņi baidās

Pašlaik vēl nav zināms pilns šīs sezonas kruīzu ienākšanas grafiks Rīgas ostā, maršruti vēl tiek saskaņoti, bet tendences jau iezīmējas.

Plānots, ka kruīza sezona Rīgā šogad sāksies 22.aprīlī un ilgs līdz septembra beigām, informē ostā.

“Runājot par šo un nākamajām sezonām, jārēķinās, ka turpmākajos gados kruīzu maršrutus būtiski ietekmēs ģeopolitika.

Liene Ozola
Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāve

Diemžēl Baltijas jūras austrumi patlaban netiek uzskatīti par pievilcīgu galamērķi ASV ceļotājiem, līdz ar ko mūsu reģions šogad nav iekļauts lielākajā daļā ASV kruīza līniju maršrutos, un tas, protams, ietekmēs kopējo šīs sezonas kruīza kuģu vizīšu skaitu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Visticamāk, šī iemesla dēļ, kā arī vēsturisko tradīciju un valsts reklāmas kampaņu dēļ Rīgā šogad vairāk redzēsim vācu tūristus.

“Lai arī lielākā daļa kruīza tūristu Rīgā ierodas no Vācijas, ASV kruīza līnijas ir ļoti nozīmīgi partneri, tāpēc norit intensīvs darbs, lai Rīga un citas Baltijas jūras ostas atgrieztos viņu kruīzu maršrutos iespējami ātrāk. Tāpat cieši sadarbojamies arī ar nozares asociācijām “Cruise Europe” un “CLIA”, lai kopīgiem spēkiem vairotu informētību par reģiona tūrisma piedāvājumu un drošību tajā,”skaidro Ozola.

Te gan jāsaprot, ka 2022. gads kruīziem Baltijas jūrā uzskatāms par izņēmumu, sarunā ar “tv3.lv” skaidro Lingebērziņš. Pērn, kad Krievija februārī iebruka Ukrainā, kruīza kuģu operatoriem bija strauji jāpārplāno maršruti, izslēdzot no tiem Pēterburgu, kas pirms tam bija ļoti populāra.

FOTO: EDGARS TRANKALIS

Daudzi iekļāva Rīgu, kā vienu no pieturas punktiem. Tas bija loģiski, jo bija atbrīvojies visai daudz laika – vēsturiski šādos maršrutos parasti bijusi Tallina un Helsinki, kur osta un pilsēta ir daudz vienkāršāk sasniedzama, nekā Rīga, kur jābrauc pa Daugavu.

“Tāpat tas bija laiks pēc Covid-19, kad daudzi, tostarp Amerikā, izmantoja atliktos, iepriekš rezervētos kruīzus. Līdzīgi kā pie mums, arī amerikāņiem bija kompānijas, kas neatdeva naudu, bet izsniedza voučerus, kurus pagājušajā vasarā vajadzēja izmantot,” stāsta eksperts, skaidrojot, ka lielais kruīzu skaits, kas ienāca Rīgā pērn, bija izņēmums.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tāpēc, viņaprāt, šī gada amerikāņu kuģu samazinājumu nevar skaidrot tikai ar bailēm par drošības situāciju.

Ēriks Lingebērziņš
Biznesa augstskolas “Turība” Starptautiskā tūrisma fakultātes dekāns

Neņemtos apgalvot, ka tas ceļotājiem no ASV ir tikai drošības jautājums.

Viņš arī novērojis, ka ASV ceļotāji kara un drošības jautājumu dēļ Ukrainā vairās braukt uz Poliju, savukārt Latviju un Rīgu uztver drīzāk kā Skandināviju, tāpēc tik ļoti nemaz nebaidās.

Jāstrādā pie prāmju atgriešanās Rīgā

Lingebērziņš arī uzsver, ka ceļotāji, tostarp ar kruīza kuģiem Rīgā šogad, visticamāk, ieradīsies kuplā skaitā un, attiecībā pret 2019. gadu jeb pirmspandēmijas laiku kritumam kruīzu jomā nevajadzētu īpaši iezīmēties.

Viņš gan piekrīt, ka Rīgas ostas infrastruktūra pašlaik nav aicinoša. Rīgas osta, kamēr izskatīsies tā, kā tā izskatās pašlaik, uz lieliem uzlabojumiem var necerēt, jo citas Baltijas jūras pilsētas kuģotājiem ir pievilcīgākas, sarunā ar “tv3.lv” saka eksperts, piebilstot: “Mēs esam ķēdes vājais posms.”

Iepriekš gan esam rakstījuši, ka 2025. gadā plānots uzsākt Rīgas ostas pārbūvi. Par to vairāk šeit. 

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Zelta kruīzs. Rīga - Stokholma
FOTO: Foto: Lelde Feldmane-Zajarska

Tajā pašā laikā viņš mudina skatīties uz šo jautājumu kompleksi un atcerēties, ka kruīzu pasažieri, lai arī rada pilsētā dzīvīgumu un ir svarīgi, piemēram, gidiem un kafejnīcu īpašnieku biznesam, nerada lielāko pienesumu pilsētas tūrisma biznesam. Viņaprāt, Vecrīgas atdzīvināšanas plāna īstenošanai lielāka nozīme būtu regulāras prāmju satiksmes ar Skandināviju atjaunošanai. “To mēs redzējām, kad eksperimentāli bija savienojums ar Helsinkiem. Ja vismaz reizi divās dienās regulāri ienāk prāmis, tas ir svarīgi pilsētai,” uzsver eksperts.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm