Iedzīvotājiem acīmredzami ir nauda un vēlme ceļot; lidosta šogad gaida 6,4 miljonus pasažieru

Aviācija un tūrisms kopumā iepriekšējos trīs gadus ir ļoti cietis, bet pašlaik strauji atkopjas. Daudzi rādītāji lielākajā Baltijas lidostā “Rīga” jau atgriežas pirmspandēmijas līmenī, un cerības uz vasaras sezonu ir augstas. Šogad lidostā “Rīga” plānots apkalpot 6,4 miljonus pasažieru.

“tv3.lv” turpina rakstu sēriju par to, kāda būs gaidāmā tūrisma sezona Latvijā. Šeit atradīsi pirmo rakstu par to, kādas ir kruīza kuģu sezonas prognozes Rīgai: “Ko Rīgai atvedīs “peldošie milži” jeb kruīzu sezona jau klauvē pie durvīm”.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ziema bija ļoti laba

Starptautiskā lidosta
FOTO: Zane Bitere, LETA

Lidostas “Rīga” pasažieru vidū vispieprasītākie aizejošās ziemas sezonas laikā bijuši lidojumi gan uz atpūtas galamērķiem, piemēram, Tenerifi, Grankanāriju, Dubaiju, Maltu, Barselonu, gan arī uz Dublinu Īrijā un Lielbritānijas lidostām, kur īpaši izceļama Londona, Līdsa, Bredforda, portālam “tv3.lv” pastāstīja lidostas komunikācijas vienības projektu vadītāja Ilze Salna.

Ziemas sezona bijusi veiksmīga, un vidēji gaisa kuģu aizpildījums lidojumos no un uz Rīgu svārstījies no 70 līdz 80 procentiem, atsevišķos maršrutos un atsevišķos laika periodos, piemēram, Baltijas skolēnu brīvdienu laikā sasniedzot gandrīz simtprocentīgu aizpildījumu, stāsta lidostā.

Ilze Salna
lidostas “Rīga” komunikācijas vienības projektu vadītāja

Jāatzīmē, ka vidējais lidojumu aizpildījums ap 75%, kāds vērojams ziemas sezonas izskaņā, jau pārsniedz pirmspandēmijas laika rādītājus, turklāt pašlaik aviokompānijas izmanto gaisa kuģus ar lielāku ietilpību nekā 2019. gadā.

Kopš ziemas lidojumu sezonas sākuma 2022. gada oktobra beigās līdz sezonas beigām šīs nedēļas nogalē lidosta “Rīga” būs apkalpojusi vairāk par diviem miljoniem pasažieru.

Lidostas “Rīga” neto apgrozījums 2022. gadā bijis 57,9 miljoni eiro, kas ir par 11 % vairāk, nekā tika plānots gada budžetā, savukārt 2021. gada apgrozījumu tas pārsniedz par vairāk nekā 82 procentiem. Uzņēmums arī strādājis ar 307,7 tūkstošus eiro lielu peļņu, liecina lidostas nerevidētais saīsinātais starpperiodu pārskats par 2022. gadu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Šie lidostas dati ļauj ļoti cerīgi skatīties uz jauno tūrisma sezonu un jau pašlaik liecina par labu situāciju izejošajā tūrismā, komentē biznesa augstskolas “Turība” Starptautiskā tūrisma fakultātes dekāns Ēriks Lingebērziņš. Viņš uzsver, ka Latvijas iedzīvotājiem, acīmredzami, pašlaik ir nauda un vēlme ceļot. Arī atpūtas galamērķu piedāvājums ziemas sezonā lidojumiem no Rīgas bijis ļoti plašs un pateicīgs.

Viņaprāt, ceļotgribētāju skaits no Latvijas vasaras sezonā tikai augs.

Bet ļoti svarīgi, lai arī ārvalstnieki brauktu uz Latviju. Lai ienākošais tūrisms atgrieztos pirmspandēmijas virsotnē, būtu jāņem vērā vairāki aspekti. Eksperts prognozē, ka ap Lieldienām arī ārvalstu tūristu pieplūdums Latvijā pieaugs, kam liela nozīme būs Rīgas lidostai un tās piedāvātajiem vasaras maršrutiem.

Divi nebijuši, deviņi jauni maršruti

Līdz ar pāreju uz vasaras laiku, arī lidostā “Rīga” sāksies vasaras tūrisma sezona. Tajā lidosta “Rīga” nodrošinās Baltijā plašāko maršrutu tīklu.

Vasaras sezonā no lidostas “Rīga” pasažieri varēs doties uz 100 tiešajiem avio ceļojumu galamērķiem. Jau zināmo galamērķu klāstu papildinās 11 jauni maršruti.

Starptautiskā lidosta
FOTO: Edijs Pālens, LETA

Nacionālā aviosabiedrība “airBaltic” šovasar paplašinās savu pārvadājumu klāstu gan ar desmit jauniem maršrutiem, gan palielinātu lidojumu biežumu jau esošajos maršrutos.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

No 15. aprīļa “airBaltic” sāks lidot līdz šim nebijušā maršrutā Rīga–Hanovere–Rīga. Jaunajā lidojumu sarakstā, sākot no maija, būs arī Porto un Bilbao, no aprīļa sākuma – lidojumi uz Stambulu. Tāpat maijā “airBaltic” uzsāks regulārus lidojumus uz Bukaresti, Burgasu, Belgradu, Tivatu, Erevānu un Baku.

Savukārt Īrijas zemo cenu lidsabiedrība “Ryanair” 28. martā uzsāks lidojumus no Rīgas un Polijas ziemeļu pilsētu Gdaņsku.

Jāpiebilst, ka aviokompāniju klāstā Rīgā gaidāmajā vasaras sezonā kā regulārais pārvadātājs atgriezīsies Grieķijas aviokompānija “Aegean” ar pasažieru lidojumiem maršrutā Rīga–Atēnas, sākot no 19. maija.

Līdz ar to lidostā “Rīga” 2023. gada vasaras sezonā strādās 15 gaisa pārvadātāji.

No lidostas “Rīga” tieši sasniedzamo galamērķu skaits ir praktiski atgriezies pirmspandēmijas līmenī.

Gaida lielisku sezonu

Pašreizējās tendences liecina, ka pasažieru vēlme ceļot ir stabila un to būtiski nav ietekmējusi ekonomiskā situācija un energoresursu cenu pieaugums rudenī un ziemā, taujāta par to, kāda varētu būt vasaras tūrisma sezona, lēš Rīgas lidostas pārstāve Ilze Salna. Tas, protams, vieš cerību par vasaru.

“Aviokompānijas vasaras sezonā plāno vairāk par 2400 izlidojošajiem pasažieru reisiem mēnesī. Tomēr rēķināmies arī, ka situāciju – īpaši tranzīta pasažieru segmentā – joprojām ietekmē un turpinās ietekmēt Krievijas izraisītais karš Ukrainā un ar to saistītie gaisa telpas ierobežojumi un sankcijas,” uzsver Salna.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ilze Salna
lidostas “Rīga” komunikācijas vienības projektu vadītāja

2023. gada laikā lidosta “Rīga” plāno apkalpot 6,4 miljonus pasažieru.

“Vasara būs laba. Tendences ir cerīgas, neviens jau nezina, kas notiks, bet vajadzētu būt labi,” tūrisma sezonu prognozē Lingebērziņš, piebilstot, ka pilnīgi iespējams, nākotnē vasarā Latvijā, līdzīgi kā citur Eiropā, cenas un piepildījums objektos ļoti pieaugs, tāpēc tūrisma sezona varētu pagarināties, un daudzi ārvalstu un vietējie ceļotāji varētu gribēt Latvijā atpūsties “zelta rudenī” vai maijā baudīt pavasari, kad cenas būs draudzīgākas.

Izdevība vai drauds

Jau kopš pērnā gada izskaņas, tiek runāts par Viļņas un Tallinas lidostu nesaskaņām ar “Ryanair” paaugstinātās lidostu maksas dēļ. Kā tas ietekmēs Rīgas lidostu? Vai te paveras iespēja Latvijai? Viss nav tik viennozīmīgi.

“Aviokompānijas savus lidojumu tīklus veido, izvērtējot dažādus aspektus, piemēram, sezonālo vai pastāvīgo pieprasījumu pēc konkrētā maršruta (piemēram, vasaras un ziemas galamērķi), lidostas piedāvātās infrastruktūras un citu pakalpojumu iespējas, potenciālo pasažieru skaitu un citus apsvērumus. Tādēļ aviokompāniju un līdz ar to lidostu maršrutu tīkls ir mainīgs, elastīgi reaģējot uz tirgus pieprasījumu un pasažieru vēlmēm, – vieni maršruti var tikt atcelti, bet citi – atjaunoti vai uzsākti pilnībā no jauna,” skaidro Salna.

“Ņemot vērā, ka esam Baltijas lielākā un infrastruktūras ziņā attīstītākā lidosta, kas apkalpo 40 % no visiem Baltijas valstu pasažieriem un kuru saviem ceļojumiem izmanto ne tikai Latvijas, bet arī Lietuvas, Igaunijas un tālāku kaimiņvalstu iedzīvotāji, aviokompānijas ir ieinteresētas strādāt Rīgā. Kā iepriekš minēts, lidostai “Rīga” ir plašākais maršrutu tīkls Baltijā, un vasaras sezonā ir gaidāms maršrutu un lidojumu skaita pieaugums.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Starptautiskā lidosta
FOTO: Zane Bitere, LETA

Daudzi jau spriež, ka Tallinas un Viļņas nesaskaņām ar aviokompānijām būs labvēlīga ietekme uz Rīgas lidostu, kam daļēji piekrīt arī tūrisma eksperts Ēriks Lingebērziņš, tomēr aicinot ņemt vērā aspektu, ka ienākošā tūrisma jomā ļoti nozīmīgi ir grupu braucieni. Un līdz šim liela daļa grupu ceļojumu paredzēja apceļot Baltiju – tātad ielidot Tallinā vai Viļņā un tad doties cauri visām trim valstīm, lidojot prom “otrā galā”. Šis modelis bieži “apgāja” Rīgu.

Bet, ja uz Tallinu un Viļņu vairs kādas aviokompānijas nelidos vai samazinās reisu skaitu, vajadzēs pārplānot maršrutus.

Ēriks Lingebērziņš
tūrisma eksperts

Šis varētu būt Rīgas stratēģiskās attīstības mirklis.

Lingebērziņš, skaidro, ka Latvijas galvaspilsētai šobrīd jāpopularizē koncepts, ka no tās jāsāk grupu ceļojumi, lai apskatītu Baltiju un Skandināviju. Tāpat šī varētu būt lieliska iespēja sadarbībai arī starp Latvijas iekšējā tūrisma pakalpojumu sniedzējiem.

Izmantot šo iespēju būs ļoti svarīgi daudziem nozares spēlētājiem, jo tas varētu veicināt pēc pandēmijas un Krievijas uzsāktā kara Ukrainā ļoti cietušo ārvalstu grupu tūrismu.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm